Op avontuur bij de waterval

19 januari 2018 - Sukhothai, Thailand

50 km vanaf Sukhothai ligt het Ramkhamhaeng national park, een enorm natuurgebied waar we vandaag 'Rainbow waterfall' gingen bezoeken. Twee jongens uit ons hostel, Ru (uit Londen) en Eddie (uit Calefornië) wouden wel met ons mee en we hebben toen met zn 4ren een taxi genomen. Geen auto en ook geen tuktuk, maar een soort motor met een overdekt bakje met bankjes voorop. Na ongeveer een uur door mooie landschappen te hebben gereden kwamen we steeds dichter bij de bergen, die je vanuit Sukhothai alleen als een vaag silhouet aan de horizon kon zien. We reden langzaam het bos in en stopten toen we bij de ingang van het pad naar de waterval aankwamen. De bestuurder van de taxi zou daar op ons wachten en ging in de tussentijd even een dutje doen.
Tot de waterval was het nog een flinke wandeling, stroomopwaarts langs de rivier en allemaal kleine watervalletjes. We moesten telkens over stenen omhoogklimmen en langs kleine paadjes lopen. Geweldig mooi, eindelijk in de echte natuur! Ook wel best vermoeiend; met de intensieve inspanning en de hete zon erbij liep het zweet in straaltjes over mn hoofd 😅.
Vlak nadat we écht even een korte pauze moesten houden en wat drinken kwamen we aan bij een grote waterval. Het water liep in kleine stukjes langs de steile rotsen naar beneden en eindigde in een ondiep poeltje, vanwaar het steeds weer verder stroomde naar waar we vandaan kwamen. Als je onder de juiste hoek naar het vallende water keek reflecteerde het zonlicht in de druppels en ontstond er een regenboog 😀.
Na wat te hebben gepootjebaad in het water en de waterval verder onderzochten kwamen we erachter dat we er nog meer gele pijlen waren (Die we de hele tijd hadden gevolgd). Deze wezen langs de waterval omhoog en er waren wat ladders waarna het pad zich verder vervolgde.
Dit leidde tot een nóg mooiere waterval, met een diepere poel en grotere stromen naar beneden. De gele pijlen gingen nog verder door, dus na dit plekje even bewonderd te hebben gingen wij ook weer verder.
De weg naar boven werd daar wel steeds steiler en onbegaanbaarder: al snel was er al niets meer wat ook maar enigzins op een pad leek. De grond was volbedekt met bladeren en losse stenen, waardoor je makkelijk naar beneden kon glijden. Telkens moest je je optrekken aan bamboe en andere bomen en als die er niet waren je handen stevig aan de grond boven je vastklampen. Vergeleken met dit was die wandeling van net echt heerlijk ontspannend 😅. Mn hoofd en lichaam waren overal nat van de constante zweetstroom en vies van mn zanderige handen die het zweet af en toe enigzins wegveegden. Het was een zware tocht maar toch genoot ik er wel echt van, op avontuur in de Thaise natuur!
Na een tijd namen we een wat langere pauze. De jongens liepen wat achter op meren en mij en inmiddels hadden we het allemaal echt wel heel zwaar. Al het water begon ook op te raken, wat best een zorg was. We hadden geen idee hoe ver we nog moesten, doordat de bomen ons zicht versperden. Soms konden we wel een deel van de waterval zien, en als we nog helemaal naar de top moesten was dat nog een vlink eind.. bovendien hadden we vanaf het moment dat het 'pad' erg onbegaanbaar werd geen gele pijlen meer gezien. (De laatste pijl wees wel erg duidelijk de kant op die we waren gegaan, dus het was onwaarschijnlijk dat we verkeerd waren gelopen, maar we hadden ook geen idee hoe oud die pijlen waren..)
Op dat moment hebben we dus maar besloten weer terug naar beneden te gaan, wat achteraf een erg goede keuze was. De afdaling was nog niet zo makkelijk; door de losse stenen gleed je erg snel uit en legden we het grootste gedeelte half zittend af. Als iemand boven je een stukje uitgleed moest je ook oppassen voor de stenen die dan naar beneden kwamen.
Gelukkig hebben we het allemaal veilig tot beneden gehaald, waar we terugliepen naar de grotere waterval met diepere poel. Daar zijn we meteen het water ingedoken voor een welverdiende verfrissing en hebben ook meteen een lekkere douche genomen onder de waterval. Nu we waren gesetteld en de waterval hier wat verder gingen onderzoeken ontdekten we steeds mooiere en fijne plekken. Het was werkelijk waar paradijselijk 😁.
Na een heerlijke middag van genieten van het water, de zon en het uitzicht zijn we het pad weer teruggewandeld naar de taxi. Onderweg nog een stop gemaakt om in totaal bijna 8 liter water in te slaan (zo. Veel. Dorst.😥). Later kwam nog een onverwachte stop, toen de motor het ineens begaf in de middle of nowhere.. We wouden eerst gaan liften maar de taxibestuurder belde zijn vrouw, die ons over een half uur zou komen oppikken. Het wachten was gelukkig heel gezellig, we hebben veel lol gehad 😊.
De vrouw kwam in een pick-up truck, waar we achter in de laadbak vervoerd werden. Erg chill, met een heerlijk uitzicht: de zon die langzaam onder ging in de bergen.
Toen we thuiskwamen waren we moe, hebben even een pizzaatje gegeten en zijn snel naar bed gegaan. Het was een topdag! 😁