Dag in het monestery

9 februari 2018 - Mae Hong Son, Thailand

De dagplanning in het monestery was als volgt:

5.00: opstaan en zelf mediteren oefenen in je kuti (slaaphut)
Er waren een paar mensen die in deze tijd ook daadwerkelijk aan het mediteren waren, de meesten gebruikten de tijd om te douchen, tanden poetsen, wat yoga te doen of nog even door te snoozen. Ik koos voor de laatste optie 😅

6.30: rijst offering aan de monniken
Monniken mogen zelf niks kopen etc, dus eten moet door anderen aan hen gegeven worden. Dat word door alle mensen in het monestery gedaan, met een soort ritueel. Iedereen pakt een bordje met rijst en gaat in een grote cirkel in de meditatie hal zitten. Dan komen de monniken binnen in een rij en gaan ze iedereen langs met een grote kom. Als de monnik lang je komt moet je een buiginkje maken en een lepel rijst van je bordje in zijn kom doen. Toen alle monniken langs waren geweest gaf de hoofdmonnik nog een praatje voor wij ook met zn allen ons ontbijt gingen pakken. Ondanks dat hij het ook in het Engels deed kon ik er niet heel veel van verstaan. In ieder geval was de monnik erg vrolijk en moest hij vaak een beetje lachen om wat hij zelf zei.

7.00: ontbijt
Met zn allen ontbijten in een grote hal (mannen en vrouwen aan andere tafels). Het ontbijt bestond uit rijst en een mengsel van gekookte blokjes groente en aardappel.

8.00: meditatie
Eerst verzamelden we ons met zn allen in de meditatie hal. Een andere monnik gaf toen een soort les over mediteren, die steeds ook vertaald werd naar het Engels. Daarna begonnen we met de lopende meditatie: in een lange rij (monniken - mannen - vrouwen) liepen we heel langzaam een rondje in de tuin, om een grote vijver heen. Het uitzicht was geweldig, met de bergen die in de ochtendmist net zwevende eilanden leken. Het lukte me af en toe wel om goed gefocust te blijven op het lopen, maar was het misschien ook een beetje te hard aan het proberen waardoor ik halverwege mn concentratie wel een beetje kwijt was.
Na het lopen deden we een zittende meditatie en daarna een liggende. Tijdens de liggende meditatie hoorde ik al wat mensen om me heen snurken. 😅

10.30: rijstoffering aan de monniken
Bij de tweede rijstoffering zaten de monniken op een verhoging en zaten wij in rijen ervoor, de verschillende kommen met eten door te geven. Na het offer hield de hoofdmonnik weer een praatje dat ik amper kom verstaan. Hij was weer heel vrolijk en ik hoorde vaak dingen als "happy happy" en "enjoy Thai food".

11.00: lunch
De lunch was hetzelfde als het ontbijt, maar dan met nog wat extra dingetjes. Ik at mn buikje goed rond, want dit is hier de laatste maaltijd van de dag.

13.00: meditatie
Dit ging weer hetzelfde als de ochtendmeditatie. Bij de lopende meditatie liepen we dit keer op een pad langs de bergwand ipv door de tuin. Echt adembenemend mooi!

16.00: schoonmaken van het monestery
Iedereen ging nu een uur lang iets doen om het monestery te helpen. Dit kon van alles zijn, van blaadjes vegen tot groenten snijden. Dit om goede merits te kweken en te oefenen met mindfullness ervaren in dagelijkse klussen.

17.00: vrije tijd
Hier ging ik even een kopje koffie drinken en ben ik naar het winkeltje gewandeld om wat wifi te kopen. Zo kon ik even met meren communiceren over het visum en wat praten met mensen van buitenaf.

18.00: chanten en avondmeditatie
Weer het chanten en mediteren wat ik gisteren ook heb gedaan. Dit keer snapte ik al meer van de melodie gelukkig. Tijdens de meditatie kon ik me erg goed concentreren en zat er goed in. De tijd ging dan ook veel sneller voorbij dan tijdens de vorige meditaties.

20.00: zelf oefenen met mediteren in je kuti
Hier nam ik de tijd om even lekker te stretchen en vroeg naar bed te gaan.

22.00: slapen